Woensdag presenteerden chipmachinefabrikant ASML en navigatiedienstverlener TomTom de cijfers over het tweede kwartaal.
Het contrast tussen de twee techbedrijven is groot.
ASML denkt te profiteren van meer vraag naar chips voor datacenters, vanwege de toename van thuiswerken.
TomTom wordt vooralsnog hard geraakt door de coronacrisis, mede door de verkoopdaling in de auto-industrie.
Beursgenoteerde bedrijven staan in de startblokken voor de rapportage van de cijfers over het tweede kwartaal. Woensdag was het de beurt aan twee bekende Nederlandse beursgenoteerde bedrijven: chipmachinefabrikant ASML en navigatiedienstverlener TomTom.
Aandelenbeurzen zijn de afgelopen maanden flink opgelopen, terwijl bedrijven nog volop worstelen met de coronacrisis. Belangrijke vraag voor de komende weken is of de stijging van beurskoersen houdbaar is, gelet op wat ondernemingen zeggen over hun verwachtingen ten aanzien van de ontwikkelingen in de komende maanden.
Lees ook: Deze 3 techaandelen bepalen voor een groot deel hoe sterk de AEX presteert
ASML ziet meer vraag naar chips voor datacenters die thuiswerkers bedienen
Chipmachinemaker ASML melde woensdag in het tweede kwartaal de omzet en winst weten op te voeren, en dat te midden van de coronacrisis. Ook over de rest van het jaar is het Veldhovense bedrijf uitermate optimistisch, mede dankzij de verschuiving naar thuiswerken.
De netto-omzet bedroeg in het afgelopen kwartaal 3,3 miljard euro, ruim een derde (35 procent) meer dan in de eerste drie maanden van het jaar. ASML was daarbij ook winstgevender, onder andere door hogere marges op de hypermoderne EUV-machines die het bedrijf heeft geïnstalleerd.
Met deze machines kunnen steeds kleinere chips worden gemaakt. Onder de streep resteerde 751 miljoen euro, fiks meer dan de nettowinst van 391 miljoen euro in het eerste kwartaal.
Topman Peter Wennink rekent op verdere omzetgroei in het derde kwartaal en heel het jaar, afgaande op de stijgende vraag naar geheugenchips. Door het toegenomen thuiswerken als gevolg van lockdowns, wordt er meer geïnvesteerd in datacenters waarvoor de halfgeleiders nodig zijn. "Als je dat bij elkaar optelt, weet je dat 2020 een jaar van groei zal zijn in termen van omzet en winstgevendheid", zegt hij in een toelichting.
Het orderboek was wel leger dan in de eerste drie maanden van het jaar. De nettoboekingen, oftewel het aantal definitief bevestigde orders, hadden in het tweede kwartaal een waarde van 1,1 miljard euro. Dat was veel minder dan de 3,1 miljard euro aan bestellingen in het eerste kwartaal.
TomTom hard geraakt door daling autoverkopen
Het beeld bij TomTom staat in sterk contrast met dat van ASML. De coronacrisis blijft de resultaten van TomTom onverminderd hard raken.
De Amsterdamse navigatiedienstverlener zag de omzet in het tweede kwartaal van dit jaar met 41 procent dalen en zette een verlies in de boeken van 62 miljoen euro. Volgens het bedrijf zelf is wel sprake van een verbetering na het dieptepunt in april.
Vooral de malaise in de auto-industrie laat zich voelen met fabriekssluitingen en ingestorte verkopen. Dat betekent ook dat de verkoop van ingebouwde navigatiesystemen, software en digitale kaarten onder druk staat. Automotive zag de operationele omzet met 47 procent dalen tot 48 miljoen euro.
Bij de consumententak ging het ook erg slecht met de verkopen. De omzet uit de verkoop van losse apparaten, die al tijden daalt, viel 68 procent lager uit op 29,9 miljoen euro.
Enterprise, het onderdeel dat bedrijven, overheden en ontwikkelaars bijstaat met het gebruik van locatiegegevens om zodoende te kunnen werken aan technologie met locatiebewustzijn, genereerde 5 procent meer omzet.
De totale omzet daalde tot 123,7 miljoen euro. Verder kwam het bedrijfsresultaat uit op 7,3 miljoen euro positief. Dat was een jaar eerder 31 miljoen euro.
Topman Harold Goddijn stelt dat Covid-19 voor een uitdaging voor de wereldeconomie zorgt. De eigen operationele inkomsten tonen volgens hem herstel na het dieptepunt in april. Hij beloofde dat TomTom "in deze turbulente tijden" het investeringsniveau in onderzoek en ontwikkeling op peil zal houden.
TomTom waagde zich nog niet aan voorspellingen voor dit jaar. Dit vanwege de grote financiële onzekerheden. Volgens het bedrijf zal in de tweede jaarhelft een positieve kasstroom worden gerealiseerd.